097 - Het Concerthuis
Poelestraat 30 werd in de 14e of 15e eeuw gebouwd als tweelaags, onderkelderd, opmerkelijk breed en ondiep pand. In de volgende drie eeuwen kreeg het even zovele achterhuizen, met in het eerste een overwelfde kelder. Omstreeks 1550 werd het voorhuis ingrijpend verbouwd en kregen de plafonds nu niet meer zichtbare Moors aandoende beschilderingen. Zoals veel panden had ook Poelestraat 30 in 1672 ernstig te lijden onder de beschietingen van Bommen Berend, getuige de ‘bom’ sporen in de kap van het voorhuis.
In 1772 werd het pand dankzij de komst van Johan Philip Riedel ‘Concerthuis’. Die naam dook in 1802 voor het eerst in een krantenadvertentie op.
Begin 19e eeuw werd de topgevel van het voorhuis veranderd in een gepleisterde lijstgevel met houten schuifvensters. In 1808-’09 werd achter het pand een zalencomplex gebouwd, met een grote bovenzaal die rijk versierd werd met ornamenten in de dan in de mode zijnde Empirestijl met een mengeling van Oosterse en Egyptische motieven. Het voorhuis en de drie achterhuizen werden bij deze gelegenheid ingrijpend verbouwd.
Ook na de aankoop in 1840 door het in 1801 opgerichte Natuurkundig Genootschap bleef Poelestraat 30 het belangrijkste muziekpodium van de stad. Dit veranderde pas in de tweede helft van de negentiende eeuw met de komst van De Harmonie.
De grote voorzaal op de eerste verdieping werd in 1924-’25 in opdracht van het Genootschap ingrijpend verbouwd. In 1928 werd deze ruimte genoemd naar oud-bestuurslid professor J.C. Kapteyn en de grote bovenzaal achter werd de Prof. Hamburgerzaal.
Het Natuurkundig Genootschap schafte in 1925 een filmprojector aan, nadat er al vanaf 1898 filmvoorstellingen werden gehouden in het complex. Een moord in 1950 en een verwoestende brand in de Hamburgerzaal in 1956 vormen zwarte bladzijden in de geschiedenis van het Concerthuis, dat in 1967 werd verbouwd tot bioscoop. Hierbij werd de begane grond van het voorhuis geheel vernieuwd en verdween de traditionele indeling.
Nadien vonden nog enkele ingrijpende verbouwingen plaats, maar de meest drastische ingreep kwam na het vertrek van de bioscoop. In 2012 werd het zalencomplex gesloopt vanwege de bouw van het Forum. Achter het derde achterhuis werd vervolgens een vierde achterhuis gebouwd met een gevel van rood Zweeds graniet in de rooilijn van de bebouwing rond de Nieuwe Markt.